Polityka Ochrony Dzieci w placówce medycznej oraz ankieta monitorującą poziom realizacjiPolityki
1. Cel
NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne działa dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie
poprzez zapewnienie bezpieczeństwa, szacunku i godności małoletnim Pacjentom i Podopiecznym.
Jako podmiot medyczny zobowiązujemy się do ochrony dzieci przed wszelkimi formami nadużyć:
fizycznych, seksualnych, emocjonalnych i zaniedbania.
2. Zakres
NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne
3. Skróty i definicje
Personel lub członek personelu – osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy
cywilnoprawnej, wolontariusz, praktykant, stażysta
Kierownik Jednostki – reprezentant NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne, który jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach Zakładu
Dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny.
Zgoda rodzica dziecka – zgoda co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych (w
przypadku spraw istotnych dla dziecka oraz przy braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez Sąd Rodzinny)
Ochrona dzieci – działania podjęte w odpowiedzi na konkretne sygnały dotyczące dziecka lub dzieci, które mogą doznawać krzywdy lub są wykorzystywane.
Krzywdzenie dziecka – każde zamierzone lub niezamierzone działanie osoby dorosłej bądź społeczności, które ma szkodliwy wpływ na zdrowie, rozwój fizyczny lub psychospołeczny dziecka.
Przemoc fizyczna – celowe fizyczne krzywdzenie dziecka; obejmuje wszelkie zachowania, w których użyta jest siła fizyczna i które mają na celu spowodowanie pewnego stopnia bólu lub dyskomfortu, nawet niewielkiego. Obejmuje bicie ręką lub narzędziem, może też polegać na przykład na uderzaniu, kopaniu, potrząsaniu, rzucaniu, drapaniu, szczypaniu, gryzieniu, przypaleniu lub łamaniu kości.
Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne
Zaniedbanie – brak zapewnienia podstawowych potrzeb dziecka, gdy osoby odpowiedzialne mają środki, wiedzę i dostęp do usług, aby to zrobić. Dotyczy to m.in. jedzenia, ubrania, higieny, nadzoru lub schronienia, co może skutkować poważnym uszczerbkiem na zdrowiu lub rozwoju dziecka. Obejmuje ono również brak ochrony dziecka przed narażeniem na niebezpieczeństwo.
Przemoc seksualna lub wykorzystywanie seksualne – angażowanie dziecka w aktywność seksualną przez osobę dorosłą, np. trenera, opiekuna lub rodzica. Obejmuje zachowania fizyczne, np. dotykanie dziecka, jak i bez kontaktu fizycznego, np. podglądanie lub słowna agresja. Obejmuje także kontakty seksualne między znacznie starszym dzieckiem a młodszym dzieckiem lub jeśli jedna osoba obezwładnia inną niezależnie od wieku. Wykorzystywanie seksualne nie musi wiązać się z kontaktem; jest nim również np. angażowanie dzieci w tworzenie obrazów seksualnych, zmuszanie dzieci do oglądania obrazów o charakterze seksualnym lub oglądanie czynności seksualnych, zachęcanie dzieci do zachowania w sposób nieodpowiedni pod względem seksualnym lub uwodzenie dziecka w celu przygotowania go do wykorzystania poprzez zdobycie jego zaufania (w tym za pośrednictwem mediów społecznościowych). W większości przypadków sprawcą jest osoba, którą dziecko zna i której ufa, a do wykorzystania seksualnego dochodzi często w odosobnionych, indywidualnych sytuacjach.
Molestowanie seksualne obejmuje nieakceptowalne i niepożądane zachowania i praktyki o charakterze seksualnym, które mogą obejmować, ale nie stanowią katalogu zamkniętego, sugestie lub żądania o charakterze seksualnym, prośby o przysługi seksualne i seksualne, werbalne lub fizyczne zachowania lub gesty, które są lub mogą być racjonalnie postrzegane jako obraźliwe lub upokarzające;
Przemoc emocjonalna – każdy akt powodujący naruszenie godności osobistej dziecka, ukierunkowany na wyrządzenie krzywdy, tj. poniżanie, krytykowanie, upokarzanie lub ośmieszanie dziecka, brak odpowiedniego wsparcia i uwagi, powodujące obniżenie jego poczucia wartości. Przemoc emocjonalna to uporczywe emocjonalne maltretowanie dziecka. Przemoc emocjonalna może polegać na celowym mówieniu dziecku, że jest bezwartościowe, niekochane i nieodpowiednie. Może obejmować nie dawanie dziecku możliwości wyrażania swoich poglądów, celowe uciszanie go lub “wyśmiewanie” tego, co mówi lub jak się lub jak się komunikuje.
Przemoc emocjonalna często występuje jako wzorzec celowego, długotrwałego, powtarzającego się nie fizycznego zachowania w ramach relacji zróżnicowanych pod względem władzy.
Przemoc emocjonalna może obejmować zastraszanie – w tym zastraszanie w Internecie
poprzez sieci społecznościowe, gry online lub telefony komórkowe – również przez rówieśników dziecka
Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Dane szczególnej kategorii – m.in. dane dotyczące zdrowia, pochodzenia rasowego lub etnicznego, dane dotyczące wyznania, dane genetyczne, biometryczne, ujawniające poglądy polityczne, światopoglądowe, dane dotyczące seksualności lub orientacji seksualnej.
4. Zasady rekrutacji
4.1 Za proces rekrutacji odpowiada osoba właściwa merytorycznie – właścicielka Zakładu-
Katarzyna Bartosz-Glinka
4.2 Podczas rekrutacji personelu bierze się pod uwagę m.in. wykształcenie, uprawnienia,
kwalifikacje zawodowe, przebieg dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki
oraz stosunek do wartości i misji NZOZ Vadent Usługi Stomatologiczne oraz do ochrony
praw dzieci, zapewnienia im szacunku i bezpieczeństwa.
4.3 Każdy kandydat/kandydatka do pracy lub współpracy w jakiejkolwiek innej formie
(umowa cywilnoprawna, wolontariat, praktyka zawodowa, staż itp.) podlega weryfikacji w
Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
4.4 Kandydat/kandydatka mający bezpośredni kontakt z dzieckiem ma obowiązek dostarczyć
informacje z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw
określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu
karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu lub za odpowiadające
tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
4.5 Szczegółowo proces rekrutacji opisuje procedura „Zasady bezpiecznej rekrutacji
personelu”
5. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka oraz symptomy krzywdzenia dzieci
5.1 Personel Zakładu posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę
na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
5.2 Czynniki ryzyka związane z dzieckiem, jego rodziną i środowiskiem – np.:
– okoliczności narodzin – przedwczesne narodziny, niska masa urodzeniowa, urodzenie się
mniej niż 18 miesięcy od poprzedniego porodu matki,
– wiek – młodsze dzieci są bardziej narażone na krzywdzenie ze strony opiekunów,
– płeć, w przypadku wykorzystywania seksualnego częściej dotyczy dziewczynek,
– niepełnosprawność, choroby przewlekłe, choroby psychiczne
– samotne rodzicielstwo, niespokrewnieni dorośli, rodziny zastępcze, inne dzieci w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
– doświadczanie przemocy przez rodziców, przemoc wobec innych członków rodziny
– uzależnienie rodziców, nieodpowiednie metody wychowawcze
– izolacja społeczna, deprywacja, ubóstwo, przemoc, patologia w środowisku zamieszkania
rodziny.
5.3 Czynniki ryzyka podczas udzielania świadczeń zdrowotnych należą m.in.:
– potencjalne sytuacje ryzyka: badanie i leczenie dziecka, bez obecności innej osoby dorosłej
– innego członka personelu i rodzica/opiekuna,
– niezgłaszanie zachowań, które mogą naruszać dobro dziecka i pozwalanie na niezgłaszanie
niepokojących praktyk,
– niezwracanie uwagi na potrzeby dziecka
– używanie agresywnego, wulgarnego języka, obrażanie innych członków personelu
medycznego lub obrażanie rodzica/opiekuna
– nieodpowiednie relacje dziecko-dorosły – nadużywanie pozycji autorytetu
– dyskryminowanie i nierówne traktowanie
– dbanie o reputację i unikanie skandali prowadzące do przemilczenia incydentów,
– nieznajomość procedur i wytycznych
5.4 Symptomy krzywdzenia dzieci: naduzycia fizyczne, emocjonalne, seksualne,
zaniedbywanie.
5.5 Wobec zidentyfikowania czynników ryzyka personel medyczny podejmuje działania
profilaktyczne
5.6 W przypadku identyfikacji symptomów krzywdzenia dziecka, personel podmiotu
medycznego podejmuje działania interwencyjne opisane w punkcie 6.
5.7 Personel monitoruje sytuację i dobrostan dziecka.
5.8 Personel podmiotu medycznego jest szkolony z identyfikacji symptomów przemocy co
najmniej raz w roku.
5.9 Szkolenie prowadzi Katarzyna Bartosz-Glinka lub wyznaczona przez nią osoba.
6.Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
6.1 Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci może przybierać różne formy, z wykorzystaniem różnych
sposobów kontaktu i komunikowania:
6.1.1 popełniono przestępstwo na szkodę dziecka (np. wykorzystanie seksualne, znęcanie się nad
dzieckiem),
6.1.2 doszło do innej formy krzywdzenia, niebędącej przestępstwem, takiej jak np. krzyk, kary
fizyczne, poniżanie
6.1.3 doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka (np. związanych z żywieniem, higieną czy
zdrowiem).
6.2 Określono procedury interwencji w przypadku podejrzenia działania na szkodę dziecka przez:
6.2.1 osoby dorosłe (personel, inne osoby trzecie, rodziców/opiekunów prawnych),
6.2.2 inne dziecko.
6.3 W przypadku podejrzenia, że życie dziecka jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na
zdrowiu należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112. Poinformowania służb dokonuje członek personelu, który pierwszy powziął informację o zagrożeniu i następnie wypełnia kartę interwencji.
7. Procedura interwencji w przypadku krzywdzenia
7.1 Postępowanie w przypadku podejrzenia przemocy – w przypadku naruszenia ze strony rodzica
lub opiekuna
7.1.1 W przypadku podejrzenia zagrożenia życia lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu dziecka w
wyniku stosowania wobec niego przemocy domowej, także wobec faktu, że w rodzinie są lub mogą być inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować Policję, dzwoniąc pod numer 112. Za poinformowanie służb jest odpowiedzialny członek Personelu, który jako pierwszy powziął informację o zdarzeniu.
7.1.2 W przypadku podejrzenia, że opuszczenie przez dziecko Poradni w obecności rodzica lub opiekuna prawnego lub innej osoby bliskiej będzie mu zagrażało, należy uniemożliwić oddalenie się dziecka (zatrzymać w Poradni) i niezwłocznie wystąpić do sądu rodzinnego o wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.
7.2 Podejrzenie popełnienia przestępstwa
7.2.1 W przypadku interwencji dotyczącej podejrzenia popełnienia przestępstwa, w tym czynu karalnego przez osobę poniżej 17 roku życia na szkodę dziecka należy sporządzić pisemne zawiadomienie do Prokuratury właściwej dla miejsca popełnienia przestępstwa lub w przypadku braku możliwości ustalenia miejsca popełnienia przestępstwa właściwej dla miejsca zamieszkania dziecka lub w przypadku braku możliwości ustalenia miejsca zamieszkania dziecka właściwej dla siedziby podmiotu medycznego NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne.
7.3 Przemoc domowa:
7.3.1 W przypadku podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia dokonanego przez
świadka przemocy domowej, należy wszcząć procedurę Niebieskiej Karty.
7.3.2 Osoba wszczynająca procedurę dokonuje wstępnej diagnozy sytuacji w związku z zaistnieniem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej i przeprowadza rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej, a także, w miarę możliwości, z osobą stosującą przemoc. Następnie wypełnia formularz Niebieska Karta – A.
7.3.3 Podczas spisywania Niebieskiej Karty formularza A, powinien być przekazany formularz Niebieska
Karta B. Druk zawiera pouczenie o tym, czym jest przemoc w rodzinie, kto może być osobą
doświadczającą przemocy w rodzinie, jakie istnieją formy przemocy, obowiązkach Policjanta w sytuacji stania się świadkiem przemocy, obowiązkach prokuratora, wskazuje zachowania zakazane.
7.4 Inne formy krzywdzenia nie stanowiące przemocy domowej ani przestępstwa
7.4.1 W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych dziecka lub doszło do innego
zagrożenia dobra dziecka ze strony rodziców lub opiekunów prawnych należy wystąpić do sądu
rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację dziecka.
7.4.2 Gdy zachowanie nie stanowi przemocy domowej lub nie wiemy, jak je zakwalifikować – należy wystąpić do sądu rodzinnego właściwego dla miejsca zamieszkania dziecka o wgląd w sytuację rodziny.
7.5. Krzywdzenie ze strony personelu podmiotu medycznego
7.5.1 W przypadku zauważenia krzywdzenia dziecka przez personel medyczny, należy podjąć kroki
interwencyjne zależne od zaistniałej sytuacji:
– gdy zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności wkroczenia w dobra dziecka
należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem lub współpracownikiem,
– gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne lub się powtarza, rekomenduje się rozwiązanie
stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia.
7.5.2 W przypadku, gdy krzywdzenia dziecka dopuścił się kierownik jednostki/osoba odpowiedzialna za interwencję wówczas osoba, która dostrzegła krzywdzenie przekazuje informację o tym fakcie bezpośrednio innej osobie personelu. Osoba ta przejmuje obowiązki osoby interweniującej.
7.6 Sytuacje niejasne i wątpliwe:
7.6.1 W przypadkach niejasnych lub wątpliwych osoba odpowiedzialna za interwencję konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z Personelu, w tym, jeśli ma taką możliwość z psychologiem. Osoba odpowiedzialna za prowadzenie interwencji może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym dzieckiem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami.
7.7 Postępowanie w przypadku podejrzenia przemocy – w przypadku naruszenia ze strony innego
dziecka
7.7.1 W przypadku, gdy dziecko doznaje innej formy krzywdzenia na jego szkodę ze strony innego
dziecka należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka krzywdzącego.
7.8 Każdy przypadek podjęcia interwencji podlega zgłoszeniu i odnotowaniu w rejestrze. Rejestr
prowadzi Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy Katarzyna Bartosz-Glinka.
7.9. Szczegółowo zakres postępowania interwencyjnego został opisany w Procedurze Interwencji.
8. Zasady bezpiecznych relacji dzieci-pacjenci a personel medyczny
8.1. Zasady zostały napisane zarówno dla personelu i osób dorosłych, jak i w wersji dostępnej dla dzieci.
9. Zasady ochrony danych osobowych oraz szczególnej kategorii
9.1 Poradnia zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych i szczególnej kategorii dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
9.2 Poradnia uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
9.3 Personelowi Poradni nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka
(filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie NZOZ VADENT Usługi
Stomatologiczne bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
9.4 W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, personel Zakładu może skontaktować się z
opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi
mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
9.5 Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz,
publiczna impreza, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
10. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
10.1 Dostęp do Internetu na terenie podmiotu medycznego
10.1.1 Infrastruktura sieciowa Zakładu umożliwia dostęp do Internetu, zarówno personelowi, jak i
Pacjentom.
10.1.2 Rozwiązania organizacyjne przyjęte w NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne bazują na
aktualnych standardach bezpieczeństwa.
10.1.3. Pracownicy Zakładu nie maja prawa wchodzić na strony nie związane z wykonywanie
obowiązków służbowych.
10.2 Zasady korzystania z telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych (typu
tablet, odtwarzacz muzyki, laptop) na terenie podmiotu medycznego.
10.2.1 Pacjent ma prawo korzystać na terenie NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne z telefonu
komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych, o ile korzystanie z ww. urządzeń nie zakłóca
spokoju innych Pacjentów oraz korzystanie z ww. urządzeń nie wpływa negatywnie na proces
diagnostyczno-terapeutyczny.
10.2.2 Pacjenci posiadają telefony komórkowe oraz inny sprzęt elektroniczny na własną
odpowiedzialność i za zgodą rodziców/opiekunów prawnych.
10.2.3 Zakład nie ponosi odpowiedzialności za zaginięcie lub zniszczenie, czy kradzież sprzętu.
10.3 Zakaz filmowania, fotografowania oraz nagrywania dźwięku na jakichkolwiek urządzeniach
elektronicznych.
10.3.1 W uzasadnionym przypadku możliwe jest nagranie filmu lub wypowiedzi personelu medycznego, o ile nie utrwala ono wizerunku specjalisty i powstaje na własne potrzeby (nie jest w żaden sposób rozpowszechniane, upubliczniane itp.).
10.3.2 Nagrywanie dźwięku i obrazu za pomocą telefonu lub innych urządzeń jest możliwe jedynie za wyraźną zgodą osoby nagrywanej lub fotografowanej. Niedopuszczalne jest nagrywanie lub
fotografowanie czynności medycznych oraz innych pacjentów.
10.4 Szczegółowo sposób postępowania został opisany w Procedurze „Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i urządzeń elektronicznych w podmiocie medycznym”
11. Monitoring
11.1 Kierownik Jednostki NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne jest odpowiedzialny za Politykę
ochrony dzieci w Przychodni.
11.2 Kierownik Jednostki NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne jest odpowiedzialny za1
monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
11.3 Kierownik Jednostki NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne przeprowadza wśród personelu, co najmniej raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki – uwzględniając pytania zawarte w załączniku nr 2.
11.4 W ankiecie personel może proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne . Na tej podstawie sporządzany jest raport z monitoringu.
11.5 Kierownik Jednostki NZOZ VADENT Usługi Stomatologiczne wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza personelowi nowe brzmienie Polityki.
12. Wejście w życie polityki oraz informowanie
12.1 Polityka wchodzi w życie z dniem 14.08.2024r.
12.2 Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu, w szczególności poprzez umieszczenie na stronie internetowej. Polityka Ochrony Dzieci jest dostępna w formie papierowej w recepcji/ w formie elektronicznej w intranecie.
12.3. Za udostępnienie aktualnej wersji Polityki Ochrony Dzieci oraz Kodeksu Bezpiecznych Relacji
odpowiada Koordynator ds. Przeciwdziałania Przemocy lub inna osoba wskazana przez Kierownika podmiotu.
12.4. Personel potwierdza zapoznanie się z treścią Polityki własnoręcznym podpisem.
12.5. Szczegółowo sposób udostępniania Polityki jest opisany w Procedurze „Zasady udostępniania Polityki Ochrony Dzieci, w tym Kodeksu Bezpiecznych Relacji
Najnowsze komentarze